Borító: Pszichofitness gyermekeknek

Pszichofitness gyermekeknek

Bagdy Emőke

Kiadó:
Kulcslyuk Kiadó Kft.
ISBN :
9786155932052
Kiadás éve :
2018
Nyelv:
magyar

Ajánló

Relaxációk és belső megerősítések gyakorlatgyűjteménye
Útmutató a gyakorlatok alkalmazásához

A lelki edzést szolgáló gyakorlatok CD-gyűjteménye a gyermekek stresszkezelési és érzelmi intelligenciafejlesztési céljait szolgálja. A meghallgatható gyakorlatok lehetővé teszik a könnyebb tanítást és tanulást, a gyakorláshoz szükséges ismétlő tréningek elvégzését. Kisgyermekeknél a szülői-nevelői jelenlétet nem helyettesíti, sőt, a közös „tanulást” is lehetővé teszi. Tízéves kor felett a gyakorlatok rendszeres végzéséhez a szülői/nevelői jelenlét már nem feltétlenül szükséges, de az otthoni vagy iskolai tanulásban a tapasztalatok megosztására feltétlenül szükség van.

Számos gyakorlat (ezekre utalok) korfüggetlen, csak az alkalmazás alsó korhatárát javasolt figyelembe venni. Felnőttek is kiválaszthatják és kipróbálhatják a szubjektíve jólesőnek tapasztalt gyakorlatokat. Ezek naponként ismételt gyakorlása kedvező stresszkezelési és lelkierőedzési eredményekhez vezet. Ezért a felnőttek nem csupán gyermekeik tréningje érdekében használhatják fel a hanganyag meghallgatásával vezetett gyakorlást, a lelki edzéseket, hanem személyes motivációból eredően is.

A gyakorlattár két részből áll, korosztályonkénti ajánlás szerint.

Az első (A jelzésű) gyakorlatcsoport felhasználása nagycsoportos óvodás kortól kezdve tízéves korig javasolható. A relaxációba (az ellazulási készség megtapasztalásába) való bevezetést követően először mozgásalapú relaxációt tanulhat a gyermek (progresszív relaxáció a gyakorlat neve). Ez a gyakorlat kedvezőbb a kisiskolás (hat–tíz éves) korosztály számára.

Az úgynevezett imaginációs, vagyis képzeleti munkán alapuló gyakorlatok (sorrendben a 4., 5. és 6. gyakorlat) figyelmet, fantáziát és beleélő képességet fejlesztenek. Nagycsoportos óvodásaink számára is ajánlhatók, és felette természetesen tízéves korig szabadon használhatók. A hatodik gyakorlat már a képzeleti munka megalapozottságára épülő relaxációs tréning, amely nyolcéves kor feletti gyermekeknek a legkedvezőbb az ellazulási képesség és a koncentráló lelki munka elsajátítása, edzése szempontjából. A hetedik gyakorlat kifejezetten képzeleti megalapozású, az immunaktivitás megerősítését szolgálja. Nyolcéves kor feletti gyermekeknek ajánlható. Korosztályi felső határa nincs, mert a tapasztalat szerint mindenki számára kedvező a szubjektív élményben is, aki kipróbálja. Alsó határának betartása azonban követendő!

A 8–21. gyakorlatsor a meditációs (belső figyelem, koncentráció és a személyiséget építő) képesség szisztematikus „edzése” – ezeket nevezzük a pszichológia nyelvén belső megerősítéseknek, lelki edzéseknek. Már a legkisebbek, az öt-hat éves óvodások is ráhangolódhatnak a mondókás léleképítő gyakorlatokra, de csak kicsi lépésenként haladva. Ezért a 9–15. meditációk három gyakorlási egységből állnak. A belső megerősítések „üzenetei” kis egységekben és fokozatosan épülnek fel, minden lépésben kibővítve a megerősítésre kerülő üzeneteket. A 20., 21. és a folyamatot összegző meditációs gyakorlatot már részekre bontás nélkül, egy-egy alkalommal teljes egységben „ültetjük be”, mivel az alkalmazási tapasztalatok szerint ekkorra a meditációs készség már spontán és könnyen működtethető képességgé edződik. Az egy egységben tanítható meditációk alkalmazása már nyolcéves kortól ajánlható, és természetesen a magasabb korosztály is használhatja ezeket.

Milyen képességek lelki edzésére kerül sor? A hála, a köszönetmondás, a derűlátás, a boldogító jó cselekedetek gyakorlására, a lelki megküzdési képesség erősítésére, az örömképesség fejlesztésére és a megbocsátásra, a harag elengedésére irányuló lelki gyakorlatok mind a pozitív pszichológia „boldogságfokozó gyakorlataihoz” tartoznak.

A második (B jelzésű) gyakorlatcsoport a tíz-tizenöt évesek gyakorlatait tartalmazza. Észrevehető a korosztályi átfedés, hiszen a kisebbek gyakorlatainak egy része (A. 20–21. meditáció) átemelhető a korfüggetlen tartományba, akár felnőttkorban is
kipróbálható.

A gyakorlatok felépítésének logikája ebben a korcsoportban is a relaxációtól vezet át a már magasabb szintű belső lépéseket igénylő imaginatív gyakorlatokba, és itt is önálló sorozatot alkotnak a pozitív pszichológiai képességeket fejlesztő és edző meditációk.

Az első (B1) gyakorlat a progresszív relaxáció és mentális tréning összekapcsolásán alapul, érdemes korosztályfüggetlenül is kipróbálni. Megalapozó relaxáció tanulásként azonban tízéves kortól vezethető be. A relaxációsorozatot a B2 jelzésű koncentratív lazítás, a B3 jelzésű meditatív-imaginatív relaxáció (ez belső képzeleti elemeket is tartalmaz), valamint a B4 jelzésű gyors, hatékony önellazítási gyakorlat képviseli.

A B5-ös tréning a tanulást, koncentrációt, figyelmet és memóriát fejleszti, a benne foglalt imaginatív elemek már igénylik az előzetes képzeleti és koncentrációs gyakorlottságot. Felesleges kiemelni a sorból, mert előzetes felkészülés nélkül „idegen elem” a lélek számára. A B6–B11 gyakorlatok a korosztályi követelmények szintjén komplex lelki építmények, a hála, optimizmus, megküzdési képesség, altruizmus és örömképesség beültetésére és belső megerősítésére alkalmasak.

Néhány gyakorlati ajánlást érdemes követni. Legkisebb gyermekeinknél a közösen, óvónővel, szülővel, nagyszülővel együtt hallgatott gyakorlatokhoz nélkülözhetetlen a felnőttek jelenléte. A biztonságot adó együttesség részévé válik a program hatékonyságának, és lehetőséget teremt arra, hogy továbbvihessék, együtt mondókázzák, esetleg rajzban vagy valamely más kifejezési formában megjelenítsék, mit is élt át a gyermek, például amikor a gyakorlat során képzeletben felhőként lebegett, vagy azt hallotta és ismételte magában, hogy „anya szeret, apa szeret, ezért mondok köszönetet”.

Fontos kiemelni, hogy a Pszichofitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek című könyv mindazokat a tudnivalókat is tartalmazza, amelyeket ez a tájékoztató nem részletezhet. A gyakorlatokat elősegítő alkalmazási útmutató kalauz kíván lenni ahhoz, hogy a CD-t minél nagyobb haszonnal tudjuk bevezetni és alkalmazni lelki edzésprogramunkban.

Jó élményeket, a lelki tartás, lelki izomzat és működés pozitív erősödését kívánom tisztelettel, szeretettel:
Bagdy Emőke

2 990 Ft

Tartalom

01.

Pszichofitness gyermekeknek

32 rész

Bagdy Emőke

Bevezetés
01:45
Progresszív relaxáció fekvő helyzetben (hat–tíz évesek gyakorlata)
04:05
A progresszív relaxáció Koeppen-féle módszerváltozata
23:16
Összetett, fantázia és figyelmi részvételt igénylő gyakorlatok („A vitorlás hajó”)
05:04
Összetett, fantázia és figyelmi részvételt igénylő gyakorlatok (A felhő és az eső)
04:15
Ellazulást, megpihenést elősegítő, képzeletmozgósító történetek
05:28
Gyakorlat az immunaktivitás erősítésére (nyolcévesnél idősebb gyermekeknek!)
07:32
A hálaérzet, a hála és köszönet kifejezésének fontossága: „hálameditáció”, első foglalkozás
09:47
A hálaérzet, a hála és köszönet kifejezésének fontossága: „hálameditáció”, második és harmadik foglalkozás
10:02
Gyermekem, légy optimista! Az optimizmus tanulása belső megerősítéssel, első foglalkozás
06:40
Gyermekem, légy optimista! Az optimizmus tanulása belső megerősítéssel, második foglalkozás
03:47
Gyermekem, légy optimista! Az optimizmus tanulása belső megerősítéssel, harmadik foglalkozás
08:31
Altruizmus: a boldogító, jó cselekedetek gyakorlásának meditációja, első foglalkozás
04:37
Altruizmus: a boldogító, jó cselekedetek gyakorlásának meditációja, második foglalkozás
03:22
Altruizmus: a boldogító, jó cselekedetek gyakorlásának meditációja, harmadik foglalkozás
05:11
A megküzdési erők meditációja, első foglalkozás
04:27
A megküzdési erők meditációja, második foglalkozás
04:05
A megküzdési erők meditációja, harmadik foglalkozás
05:34
Az örömképesség meditációja: apró örömök élvezete, örömmeditáció
07:58
Megbocsátás, a harag elengedésének meditációja
09:28
Összegző meditáció, az egységek szintetizálása
04:41
A progresszív relaxáció és mentális tréning összekapcsolása
17:32
Koncentratív lazítás (Rövid, intenzív mentális relaxáció)
05:14
Meditatív-imaginatív relaxáció
04:23
Önirányítású relaxációs módszer (Gyors, hatékony koncentratív önellazítás)
06:36
Tanulást, koncentrációt, figyelmet, memóriát segítő imagináció
07:29
Hálameditáció
07:00
Optimizmusmeditáció
05:10
Megküzdésmeditáció
06:39
Altruizmusmeditáció: boldogabb leszel, ha jót teszel
06:44
Apró örömök élvezete meditáció
06:50
Megbocsátásmeditáció
06:31